Leesproblemen en dyslexie

“Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en/of vlot toepassen van het lezen en/of het spellen op woordniveau”.

Dit is een definitie van de Stichting Dyslexie Nederland uit 2008. Dyslexie is erfelijk bepaald, wanneer dyslexie voorkomt in de familie is het erg belangrijk om al in een zeer vroeg stadium te letten op de volgende signalen:

- Onthouden van namen van klasgenootjes
- Het meezingen van peuter en kleuterliedjes
- Onderscheiden van kleuren
- Onthouden van vormen

Vroeg signaleren helpt

In de kleuterjaren worden de leesvoorwaarden van de kinderen al in kaart gebracht. Wanneer dyslexie in de familie voorkomt, kunt u als ouder vragen naar de ontwikkeling van de leesvoorwaarden. Ten alle tijden is het van belang de ontwikkeling gedurende de hele schoolloopbaan van alle kinderen op peil te houden en van kinderen met dyslectische familieleden in het bijzonder. Dyslectische kinderen hebben meer oefening nodig met gerichte directe instructie.

Onderzoek heeft aangetoond dat wanneer kinderen op tijd meer oefening met directe gerichte instructie aangeboden krijgen, de ernst van de dyslexie beperkt kan blijven.

Leesplezier en interesse wekken in boeken

Voorlezen en samen lezen is erg belangrijk voor het doorgeven van leesplezier en het wekken van interesse in boeken. Er zijn vele manieren om samen plezier te beleven aan boeken. Veel lezen is één van de allerbelangrijkste aspecten voor een goede leesontwikkeling. Lezen mag nooit een ‘straf’ worden en er zijn vele manieren om lezen leuk te houden.

ICT-hulpmiddelen

Blijft de leesontwikkeling ondanks alle extra oefening en instructie toch achter, dan kunnen ICT-hulpmiddelen uitkomst bieden. 

Dyslexie en intelligentie

Dyslexie heeft niets met intelligentie te maken. Hulp bij lezen en/of spellen in de vorm van ICT-hulpmiddelen zorgen ervoor dat het kind ondanks zijn moeite met lezen toch meekomt met de leerstof van de groep. Al in een vroeg stadium kan er gebruik gemaakt worden van deze middelen. Ze hebben, naast een compenserend effect ook een remediërend effect.

Extra faciliteiten

Op de middelbare school hebben dyslectische leerlingen recht op verschillende faciliteiten, zoals extra tijd, vergroot lettertype, soepele omgang met spellingsregels en/of mondelinge afname van toetsen. Naast deze faciliteiten kunnen ze ook profijt hebben van ICT–hulpmiddelen als Kurzweil waarmee ook de toetsen gemaakt kunnen worden.