Begeleiding bij spelling

Het verwisselen van letters in woorden of letters spiegelen is iets waar meerdere kinderen moeite mee hebben, als ze beginnen met leren lezen. Belangrijk is dat het kind leert om vloeiend te lezen. Bij Stimutaal oefenen we met spellingsregels zodat ze meer een automatisme worden. Als hij/zij leert om de structuur van de woorden te herkennen, wordt het lezen en het spellen veel gemakkelijker. We hebben een aantal tools tot onze beschikking, waarmee we steeds ingewikkelder spelpatronen oefenen, om de spelling te verbeteren.

Thuis oefenen

Daarnaast is het belangrijk dat het kind thuis oefent met een vaste oefenpartner. Meestal is dat de ouder, maar het kan ook iemand anders zijn. Stimutaal begeleidt u ook in de manier waarop u uw kind thuis kunt begeleiden.

ICT-hulpmiddelen

ICT–hulpmiddelen worden vooral gebruikt om het schrijven te compenseren en voor hulp bij het spellen. Bij dispenserend gebruik dicteert de leerling wat de computer opschrijft. Bij remediërend gebruik moet je vooral denken aan oefeningen op de computer om de spellingvaardigheid te verbeteren.

Leerlingen met lees,- en spellingproblemen hebben vaak veel baat bij het gebruik van ICT–hulpmiddelen. Het Protocol Leesproblemen en dyslexie voor groep 5-8 geeft aan dat het raadzaam is om vanaf groep 5 gebruik te maken van ondersteunende en/of compenserende software.